Kríziskommunikációs ajánlást dolgozott ki a Magyar PR Szövetség Kríziskommunikációs Tagozata. Szakmai ajánlás A koronavírussal kapcsolatos válságkommunikációs és krízismenedzsment-tevékenységre címmel az MPRSZ honlapjáról mindenki számára ingyenesen hozzáférhető és letölthető.

Több hullámban ért el hozzánk a járvány hatása

Kivételes az a kihívás, amivel minden vezető szembesült az elmúlt hetekben Magyarországon, ráadásul több hullámban érte el a szervezeteket. Az első hullám időszaka 2020 januárja volt. Fontos mérföldkő volt ebben a hullámban 2020. január 23., amikor Hubei tartományt és annak székhelyét, Wuhan várost lezárták. Legelőször azok a magyar cégek szembesültek a koronavírus okozta válsághelyzettel, akik kínai beszállítóval (ezen belül is Vuhan és környéke) rendelkeztek. Ezek főként ipari vállalatok, gyártó cégek voltak, de szinte azonnal visszaesett a Kínába irányuló turizmus mellett a kínai turisták száma.

A második hullám az európai vírus olaszországi gócpontjának kialakulásával indult, alapvetően 2020. február 21-én, a codognói Mattia pozitív COVID19-tesztjével. Az észak-olasz terület, majd a teljes olasz terület megbénulása már sokkal komolyabb gazdasági hatást jelentett.

A harmadik hullám pedig a koronavírus magyarországi első igazolt megjelenésétől (2020.március 4.) jelenleg is tart. A koronavírus járvány miatti veszélyhelyzet bejelentésétől (2020.03.14.) számított 4. napján már pótolhatatlan károkat okozott a magyar gazdaságban.

Miért készült a kríziskommunikációs ajánlás?

A szakmai ajánlás célja, hogy a vezetőket segítse. A vezetőkre ugyanis hatalmas teher és felelősség hárul. Három rendkívül fontos teendővel kell szembenézniük:

  1. Meg kell szervezni a napi működés fenntartását.
  2. Különböző forgatókönyvekre kell felkészülni, egy hetes, egy hónapos, két hónapos terveket érdemes vázolni.
  3. Gondolni kell a jövőre: hogyan fogunk visszatérni a megszokott üzletmenethez, a rutinokhoz?

Ez példátlan összetettségű, komplex feladattömeg ( a belső kommunikációval kapcsolatos teendőlistát már készítettem pár nappal korábban). A nehéz döntések, egyeztetések, egymásnak sokszor ellentétes elvárásoknak való megfelelés igen megterhelő. A döntések, az intézkedések véghezviteléhez szükség van következetes és érthető kommunikációra, mert ez ad biztonságot ebben a nehéz időszakban. Úgy kell kommunikálnia az intézményvezetőknek, kkv-cégvezetőknek, és a nagyvállalati menedzserek egy részének kríziskommunikációs felkészültsége csekély.  Számukra ez a szakmai ajánlás sok időt és energiát takarít meg, hiszen az útmutató segítségével alapvető képet kapnak a kommunikációs teendőkről.

Az ajánlást Dr. Pintér Dániel Gergő, krízismenedzsment szakértő, az MPRSZ Kríziskommunikációs Tagozatának elnöke  és Vas Dóra, kríziskommunikációs szaktanácsadó, az MPRSZ etikai bizottságának elnöke állította össze. Munkájukhoz  felhasználták nemzetközi kommunikációs szervezetek azonos témájú ajánlásait, illetve a tagozat public relations szakembereinek tanácsait, ötleteit.

A kríziskommunikációs szakmai ajánlás letölthető az MPRSZ honlapjáról.

0
Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük