Vas Dóra, az MPRSZ etikai bizottságának nevében kapott meghívást a Piac és Profit 2020.május 14-ei Cégmarketing konferenciájára. Az Etikai Bizottság elnöke a járványmarketing etikai kihívásairól beszélt az online konferencián. Az előadás élőben hangzott el, a BKIK konferenciatermében, de a konferencia résztvevők saját kanapéjuknál, vagy íróasztalunknál ülve hallgatták az előadókat.
Miért legyen etikus egy vállalat?
Az üzleti etika számos kiváló definíciója közül talán a legegyszerűbb, ha azt mondjuk, akkor etikus egy vállalat működése, ha a szervezetben dolgozók mindannyian és egységesen ítélik meg, mi a helyes, és mi a helytelen. Számos helyen olvashatjuk, hogy az etikus vállalati viselkedés olyan puha, nem megvásárolható versenyelőnyt teremt hosszabb távon, amely rengeteg pozitív hozadékkal hálálja meg az etikus működés kialakításának idő-, és erőforrásigényét. Nemcsak a munkavállalók elkötelezettsége és szabálykövetési hajlandósága erősebb az etikus cégeknél, intézményeknél, de a vállalat külső kapcsolataira is előnyös. Az etikus cégekkel ugyanis szívesebben üzletel a piac, a vállalat hitelessége is gyarapszik.
Üzleti etika fontossága a COVID-19 pandémia időszakában
A koronavírus világjárvány berobbant az életünkbe és napok alatt több változást hozott létre, mint más esetben évek alatt megélünk. Egy hatalmas háború kezdődött: a vírus ellen az életek megmentéséért, a mielőbbi helyreállítás megkezdéséért. Ebben az időszakban azt gondolnánk, semmi értelme az etikusságról beszélni, mert a cél a túlélés. Pedig nem így van: etikus vállalatokra, etikus döntésekre még nagyobb szüksége van a fogyasztóknak, a munkavállalóknak, mint a járványidőszak előtt. A járvány nyomában járó válságnak ugyanis örök problémája a bizalomhiány.
Az etikus vállalati döntések segítenek abban, hogy a vásárlók, a munkavállalók, a beszállítók, a helyi lakosság (és sorolhatnánk az érdekgazdákat) bízalommal tekintsenek az adott vállalatra.
Gesztusok és tettek kellenek a reklámok helyett
Sokan észrevették, hogy milyen gyorsan kialakult a karantén-spot műfaja. A szomorú, lassú zongorajáték mellett az üres utcák bemutatásával kezdődő reklámok olyannyira egyformák, hogy akár egyben is lejátszhatók. A reklámok helyett a legfontosabb, hogy valós tettekkel és gesztusokkal mutassuk be az alkalmazottaknak, a vásárlóinknak, beszállítóinknak, hogy fontosak számunkra. Jó magyar példaként felidézhető számos vállalati döntés. A rendezvénytilalom miatt a kommunikációs iparág az elsők között sínylette meg a változásokat. Több public relations ügynökségnél úgy döntöttek, hogy csökkentik a menedzsment fizetését, így megtarthassák a munkatársakat. A Pannon Filharmonikusok marketingesei az összes bérletest felhívták telefonon is, hogy tájékoztassák az előadások átütemezéséről, későbbi időpontban történő megrendezéséről, illetve törléséről. Vewndéglátó helyek később beváltható voucher vásárlási lehetőséget biztosítottak, a befolyó bevételből a pincérek, felszolgálók, baristák bérét egészítették ki.
A teljes előadás: