A reutáció természetéről következik egy idézet, Warren Buffettől.
„20 évig tart, hogy felépítsd a jóhíredet és 5 perc alatt lerombolhatod. Ha ezt megérted, máshogyan fogsz csinálni dolgokat. „
Buffet a világ egik leggazdagabb embere, aki vagyonát pénzügyi befektetőként szerezte. Született pénzügyi zseni: apja brókercégénél tizenegy éves korában kezdett el ismerkedni a pénzügyi világ mozgatórugóival. Ekkor indította első befektetését: Cities Services elsőbbségi részvényeket vett, amiket 2 dolláros haszonnal adott el. Ha néhány évet vár, darabonként már 162 dollárt nyerhetett volna a részvényeken, így innentől kezdve a hosszú távú befektetési lehetőségeket kereste.
A Coca-Cola, a Gilette, a Fruit of the Loom mellett befektetései közé tartozott a repülési iparban és különböző biztosítók részvényeinek megszerzése. A remek érzékkel kiválasztott befektetései miatt kapta az omahai bölcs nevet (ez lakhelye).
A tőzsdeguru nemcsak a portfoliójába kiválasztott cégek reputációját tartja nagyon fontosnak, hanem a sajátját is. Buffet a világ egyik legismertebb jótékonykodója. Egyik legismertebb akciója a 2000 óta rendszeresen megtartott vacsora-licit. Egy vele elköltött ebéd lehetőségére lehet licitálni, ami például 2007-ben 650 100 dollárért kelt el az eBay internetes aukciósház árverésén. Az üzleti ebéden egyetlen tilos téma van: konkrét befektetési tippekről nem kérdezhetik a nyertes licitet tévő üzletemberek és meghívottjaik. A licit teljes bevételét hagyományosan a szegényeket támogató Glide Foundation kapja.
A tőle származó idézet: “It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently.” a reputáció alapvető törvényére világít rá: míg a jóhírnév rendkívül lassan épül föl, sok-sok apró lépésből áll az építkezés: hihetetlenül gyorsan dönthető porba. Azért hozzátenném, hogy ez az 5 perces szabály a nagy pénzeket forgató tőzsde világában érvényes. Egy -egy rossz hír nyomán elinduló korrekcióból feldagadó lejtmenet akár a részvények elértéktelenedéséig nyomhatja le az árakat. A nem tőzsdei cégek kommunikációjában ennél azért kicsit több idő áll rendelkezésre a felépített reputáció megvédésére. A jóhirnév pedig egyfajta védőbástyaként is óvja a céget krízishelyzetben.
#kriziskommunikacio #reputacio #kriziskommunikaciotrening #instantbolcs #krizisguru