A #metoo egy a közösségi médiában terjedő, a szexuális zaklatásukról beszámoló, egyéni, személyes kiállás hashtagje. Az ennek hatására létrejött  #timesup mögött pedig dollármilliókkal megtámogatott civil kezdeményezés áll, amelynek célja a szexuális zaklatás áldozatainak megsegítése és társadalmi változások elérése.

A szexuális zaklatás témájának médiareprezentációja

A metoo és a timesup mozgalom hatalmas jelentőséggel bíró társadalmi aktivitást váltott ki 2018-ban. Az ICM (International Crisis Institute) nemrégiben publikált globális évértékelőjében olvasható a megdöbbentő adat: a 2018-ban beazonosított negatív hír 9,4%-a foglalkozott a szexuális zaklatás témájával. Ez az adat főleg annak fényében mutat hatalmas érdeklődést és növekedést, hogy 2017-ben még csak 0,7 % volt a téma aránya.

A szexuális zaklatás fogalma a NANE szerint: „Magában foglalja az olyan szexuálisan meghatározott nemkívánatos viselkedést, mint például a testi kontaktus és közeledés, a szexuális színezetű megjegyzések, pornográf képek mutatása, szexuális jellegű követelések akár szóban, akár tettekkel. Az ilyen viselkedés megalázó lehet, egészségügyi problémákat okozhat és a biztonságérzet megrendüléséhez vezethet; diszkriminatív, amennyiben a nő okkal feltételezheti, hogy ha visszautasítja, akkor hátrányos helyzetbe kerül.”

Mi a #metoo mozgalom?

A #MeToo mozgalmat Tarana Burke aktivista alapította meg a Twitteren egy évtizede, hogy felhívja a figyelmet a szexuális erőszakra, de igazán 2017 őszén robbbant be a köztudatba a mozgalom. Egy sikeres és nagyhatalmú hollywoodi producert színésznők vádoltak meg szexuális zaklatással, erőszakkal. Egyre több, akár több évtizedre visszanyúló történet látott napvilágot a sajtóban.

A megszólaló nők mind beszámoltak arról, hogy vagy messzire elkerülték Weinsteint, vagy őket kerülte el a siker, mert a “közeledés” visszautasítása szinte minden esetben mellőzöttséget jelentett a későbbiekben. Ahogy napvilágra kerültek az ügy elképesztő részletei, úgy növekedett és nemzetközivé dagadt a felháborodás. Többek között kiderült, hogy Weinstein ügyeit nyílt titokként kezelték. Cége részt vett a producer ügyeinek eltussolásában. Bevett módszer volt az elhallgattatás, a fenyegetés, illetve a peren kívüli megegyezés is. Rendőrségi nyomozás indult, miközben több híresség is jelezte: tudott a producer üzelmeiről.

A színészvilág megmozdulását, a történentek részleteinek megosztását követően szexuálisan zaklatott és megtámadott nők milliói osztották meg saját történetüket a közösségi médiában. A mozgalom spontán indult. Elsőként Alyssa Milano színésznő és aktivista ezt tweetelte: „Ha titeket is szexuálisan zaklattak vagy bántalmaztak, írjátok ki válaszul erre az üzenetre, hogy engem is” (me too). Az üzenetre két nap alatt közel egymillióan válaszoltak. A Time magazin a nemi diszkiminációval kapcsolatos csendet megtörő #metoo mozgalmat választotta az “Év emberének”. A néhány hónap alatt minden figyelmet elsöprő #metoo szinte minden napra tartogatott új ügyet, új vallomást.

És a #timesup?

Magyarországon viszonylag kevesebb figyelmet kapott a #timesup mozgalom. 2018. január elsejére időzítették az Egyesült Államokban a Time’s Up kampányt, amely a nőket érő szexuális zaklatás ellen kíván harcolni. A kezdeményezés mögött több száz hollywoodi nő állt. A Time’s Up találkozókat már 2017 őszétől kezdték el megtartani. Az első pillanattól kezdve az volt a cél, hogy valamilyen védőhálót hozzanak létre a szexuális zaklatás áldozatainak megsegítésére.

 

A csendet megtörő, a #metoo-ban érintett hollywoodi művészek támogatására 700 ezer mezőgazdaságban dolgozó nő írt nyílt levelet, amelyben szolidaritásukról biztosították a színésznőket. A levél kezdete: “Dear Sisters”. A szolidaritás mellett bizony beszámolnak arról, hogy az ő iparágukat is sújtja a diszkirimáció, a mezőgazdaságban dolgozó nőket is zaklatják. Ez a levél nagyon fontos mozzanata annak, hogy a filmiparon túl, a hírességek a teljes társadalomra kiterjesztették a szexuális zalkatás elleni harcot. A levél jelentőségét jól mutatja, hogy a TimesUP mozgalom történetét bemutató oldalon a 2018. január 1-jére keltezett kampánynyitó kommüniké is erre hivatkozik vissza.

Time’s Up akcióterv

A Time’s Up vezetők nélküli, önkéntesekből álló szervezet, és különböző stratégiai céljaik megvalósítását munkacsoportok felügyelik. Egy akciótervet dolgoztak ki. Ashley Judd, Eva Longoria, America Ferrera, Natalie Portman, Rashida Jones, Emma Stone, Kerry Washington és Reese Witherspoon színésznők mellett Shonda Rhimes lett a vezéralakja a mozgalomnak. Azért, hogy felhívják a jelenségre a figyelmet, kitalálták, hogy a Golden Globe-ra érkezők fekete színű ruhával fejezzék ki szolidaritásukat a metoo áldozataival kapcsolatban. A bírósági költségek fedezésére létrehoztak egy 13 milliárd dolláros alapot, amelybe adományokat gyűjtöttek. Az adományozói listán szerepel Meryl Streep, Taylor Swift és J.J. Abrams neve is.

A bírósági ügyek költségeinek fedezete azért volt nagyon fontos, mert a metoo rámutatott: nemcsak az elszigetlet művészvilág szenved a zaklatástól és az erőszaktól. Olyan iparágak is érintettek, ahol még nagyobb a hatalmi űr és alá-fölétendeltségi viszony van az áldozat és a zaklató között. Kezdeményezték olyan törvény kidolgozását, mely bünteti a zaklatást toleráló vállallatokat és visszaszorítja az áldozatok elhallgattatását szolgáló titoktartási szerződéseket. (Ennek általános és minden szegmenst érintő gyakorlatáról egyk kedvenc sorozatom, a Diane védelmében 3. évadának epizódjában láttok részleteket). Általánosabb célokat is megfogalmaztak, így szeretnék elérni, hogy a filmiparban a nemek egyenlősége biztosított legyen.

Ha többet szeretnél tudni a #metoo-ról, tarts velünk 2019. június 18-án! A szexuális zaklatások lesz a témája a Kríziskommunikáció Meetup Csoport és a Media 2.0 Meetup Csoport kezdeményezésére, az MPRSZ Krízis Tagozatának szervezésében megvalósuló Szexuális zaklatás és a #metoo című estnek.

szexualis-zaklatas-metoo-kriziskommunikacios-meetup.jpg

Borítókép
0
Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük