A természeti katasztrófák és tömegszerencsétlenségek kommunikációja nagy körültekintést, alaposságot és a bevált protokollok követését igényli. A klasszikus vészhelyzeti kommunikáció, vagy katasztrófakommunikáció  egyrészt a katasztrófa helyszínén történő személyes, közvetlen tájékoztatást, másrészt a médián keresztül megvalósuló közvetett tájékoztatást jelenti. A tömegkommunikáció, a rádió, a print újságok és a TV mindenhatóságát jelentő XX. században a hiteles szóvivő volt a legfőbb kommunikációs hírforrás a közvetlen érintettek és a közvélemény számára. A XXI. század az IOT, a web 2.0, az okos eszközök és mobil térhódítását hozta.

Digitális megoldások a katasztrófakommunikáció gyorsítására

Amikor teljes a káosz, az internet nyújtotta információs szolgáltatások nagyon hasznosak lehetnek. A 2011-es tóhokui földrengés és cunami után, bár túlterhelődött a mobil szolgáltatás és a telefonvonalak is süketek voltak, az internet működött. A Google 2005-ben, a Katrina Hurrikánt követően indította el a Google Crisis Response megoldását, amikor New Orleans nagy része víz alá került, és a kormány képtelen volt időben reagálni. Bizonyított többek között a haiti és a venezuelai földrengésben, a Deepwaterhorizon olajkatasztrófánál a Mexikói öbölben és a japán szökőár idején is.

A web 2.0 – ás szolgáltatások nagyban segíthetik a mentőcsapatokat és túlélőket, amikor szükség van gyors cselekvésre és pontos információkra. A jól működő információs szolgáltatások rengeteg életet menthetnek meg. Az internet pedig közel hozza a világ távoli pontjait, a közösségi oldalak felhasználói értesülhetnek a katasztrófákról és segíthetik a rászorulókat. A szintén a Katrina hurrikán kapcsán, a Facebook mérnökei által kifejlesztett Facebook Safety Check-et 2015 novemberében a párizsi terrortámadás idején használták először nem természeti katasztrófa biztonság-jelzésére.

A Boston Maraton jelentősége a katasztrófakommunikációban

A 2013. április 15-ei Boston maratonon történt bombarobbantást követően az események rekonstruálásában, az elkövetők elfogásában valamint a rémhírek és dezinformációk terjesztésében is kulcsszerepet játszottak a helyszíni felvételek. Ezeket a fotókat, videókat szurkolók és hozzátartozók mobillal rögzítették. A helyszíni felvételek a közösségi média felületek segítésével terjedtek villámgyorsan. A Twitter, a Facebook, a reddit és más social platformok segítségével már a robbantást követő percekben elindult a spontán terjedő információ áramlás, és 1 órán belül a hivatalos rendőrségi tájékoztatás. Ez volt az első olyan katasztrófa, melynek kommunikációjában a social media vitte a prímet. Emlékezetes, hogy a print újságok címlapon közölték a robbantás pillanatai utáni, civilek által készített fotókat. Az online újságok hírcsatornájukban pedig a járókelők  YT-videóit játszották le.

Online katasztrófakommunikáció Magyarországon

Magyarországon már a 2010-es vörösiszap katasztrófa kommunikációjában játszott fontos szerepet az internet. Egy felmérés szerint a TV mellett a második legfontosabb hírforrás az internet volt. Az emberek 23 %- a elsődlegesen internetről szerzett híreket a vörösiszap-katasztrófáról. Az igazi áttörést azonban 2013-as év jelentette. Ebben az évben növekedett meg az okostelefon-ellátottság hazánkban.A  mobiltelefon így egyre fontosabb lett a friss információkhoz való hozzájutás szempontjából.

A katasztrófakommunikáció szempontjából sűrű 2013-as évben rendkívüli időjárás (hóvihar), illetve árvíz is krízishelyzetet eredményezett. Bár a Belügyminisztérium által kiküldött tájékoztató SMS praktikus és hasznos segítség volt az úton, autójukban rekedt emberek számára, szélsőséges válaszreakciókat váltott ki az emberekből. A 2013-as nyári árvíz hatalmas károkat és összefogást eredményezett. A social media -felületeken keresztül a védekezők real time tájékoztatást adtak, önkénteseket toboroztak. Rengeteg önkéntes segített az árvízi védekezésben. Az év végére kifejlesztett VÉSZ (Veszélyhelyzeti Értesítési Szolgáltatás) app segítséget ad az úton lévőknek a veszélyhelyzetek nyomon követésében.

Katasztrófakommunikációs tréning és más válságkommunikációs tréningek is elérhetők a MatrixPR tréningválasztékában. 

0
Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 − 9 =