A Felkészülés krízishelyzetre című blogcikkben a kommunikációs krízishelyzetre való felkészüléshez gyűjtöttünk össze szempontokat. A segédlet azonnal alkalmazható ellenőrző kérdéssora rávilágít a kritikus, fejlesztendő pontokra is.
Kommunikációs krízishelyzet pillanatok alatt adódhat bármely cég életében. Ha a krízishelyzetekben helytállt vállalkozások tapasztalatait nézzük, szinte minden esetben kulcsfontosságú az időtényező. Ez azt jelenti, hogy azok a vállalatok, amelyek gyorsabban és kellő súllyal kezelték meg az adott helyzet kommunikációját, nagyobb eséllyel élték túl, illetve kisebb anyagi, valamint reputációs kárral zárták az adott krízishelyzetet. Az időtényező független a vállalkozás iparágától, sőt a legtöbb esetben a válsághelyzet jellegétől is. Tehát a gyors reagálás lehet a megoldás kulcsa egy ételmérgezés, egy termékvisszahívás, vagy egy ügyfélreklamáció esetében is.
Elemi érdek tehát a reputáció védelmében a gyors reagálás. Ez a tapasztalatok szerint csak akkor érhető el, ha előzetesen felkészült a cég a helytállásra, felkészült a lehetséges krízishelyzetre.
A krízishelyzetre való felkészülés eszközei
- kommunikációs válságterv
- válsághelyzet szimuláció
- médiatréning
- kríziskommunikációs tréning
A kommunikációs válságterv a kommunikáció megkezdéséhez nyújt segítséget. A válságcsapat elérhetőségei, a riasztási rend mellett a lehetséges válsághelyzetek feltérképezése (issue monitoring) mellett sajtókontaktokat, sajtóközlemény paneleket is tartalmaz.
A válsághelyzet szimuláció egy konkrét, elképzelt válsághelyzetre vonatkozik. A szimuláció annak megfigyelésében segít, hogy egy adott helyzetben milyen viselkedést, reagálást várhatunk el kollégáinktól.
A médiatréning a sajtóval való együttműködésre készít fel.
A kríziskommunikációs tréning olyan komplex, átfogó tréning, melynek során a kríziskommunikáció legfontosabb szabályait el lehet sajátítani.
Ezekről az eszközökről olvashat más bejegyzésekben, például a válságterv és a kommunikációs válságterv különbségéről ebben a blogposztban írtam.
Kríziskommunikációs felkészülés ellenőrző lista
Bár a kríziskommunikációnak jól körülhatárolt, a megszokott kommunikációs helyzetektől eltérő protokolljáról számos helyen tájékozódhatnak a cégvezetők, kommunikációs szakemberek, ennek ellenére Magyarországon még nem általánosan elterjedt a kríziskommunikációs felkészülés. Az alábbiakban letölthető segédlet a kommunikációs válsághelyzetre való felkészültségi szintet hivatott felmérni, ellenőrizni. Nem titkolt célja, hogy a vállalat kommunikációjával foglalkozó szakemberek, cégvezetők számára megkönnyítse a felkészülést.
A Felkészült? Kérdéssor krízishelyzetre való felkészültség ellenőrzésére című e-book nem pótolhatja és nem váltja ki a cégre és adott krízishelyzetre vonatkozó tényleges felkészülést, minössze arra vállalkozik, hogy áttekintést adjon a legfontosabb felkészültségi szempontokról. Általános, iparágtól függetlenül alkalmazható széles vállalati kör számára. A felkészültség ellenőrző kérdéssor összeállításához Horváth Győző Válságmenedzsment a gyakorlatban című könyvének 123-124. oldalain (Glória Press Kiadó, 2004) használtam fel.
Az ebookot Vas Dóra készítette, ha szeretné felhasználni, kérem, írjon a vasdora(kukac)matrixpr.hu címre!