Reputációs blog

Az IT projektek konfliktushelyzetei meetupról

IT projektek konfliktushelyzetei

2019. január 29-én immár 23. estjén találkozott a 7. évébe lépő csoportunk. Princz Katalin és Vas Dóra fogadta a Kríziskommunikáció Meetup csoport érkező tagjait. Mindig nagy öröm, amikor ismét találkozunk régen látott csoporttagokkal is! A témaválasztás ismét időszerű volt, hiszen az informatika lassan az életünk minden területére beszivárog. Ha akarjuk, ha nem, magunk is informatikai projektek résztvevőjévé válunk. Vagy mert cégünknél merül fel az üzleti igény, vagy  mert belecsöppenünk felhasználóként, esetleg a projekt team tagjaként. Akkor is, ha az alapszakmánk nem az informatika. Esetleg az excel függvényeinél mélyebben nem is ismerjük sem a táblázatkezelőket, az ERP-ről is inkább a minek van? Kérdés jut eszünkbe elsőként. És ilyenkor nagyon gyorsan megtapasztaljuk, hogy az informatikai fejlesztések milyen sok konfliktussal járnak.

Hogyan lehetünk úrrá az IT projektek konfliktusain?

– erről szólt a január 29-i meetup.

Az est első felében a megrendelői oldal és a fejlesztői oldal valós tapasztalataival ismerkedtünk meg. Először a megrendelői oldal képviseletében Szabó György, a DAS Jogvédelmi Biztosító Zrt vezérigazgatója mesélt a náluk előforduló informatikai projektjeik tapasztalatairól. Megtudtuk, mennyire nehéz olyan pontossággal megfogalmazni egy üzleti igényt, hogy annak alapján a fejlesztés megkezdhető legyen. Arról is beszélt, hogy milyen komoly kihívást jelent a megfelelő team összeállítása és a számukra megfelelő szabad időkeret biztosítása, amikor egy komolyabb fejlesztésben kell közreműködni. Az előadás végén a projekteket kísérő szóbeli és írásbeli kommunikáció fontosságáról, illetve az írásbeliség elmaradásának veszélyéről volt szó (szinkronizált videóból tudhattuk meg, hogy “amnéziát okoz”). (képünkön Szabó György éppen azt mutatja be, hogy egy informatikai fejlesztés kommunikációja hogyan alakulhat az üzleti igény felmerülésétől egészen az éles indulásig)

Kovács Lajos a Corvex Üzleti Megoldások Zrt vezérigazgatója is beszélt a tapasztalatairól a fejlesztői oldal képviseletében. Ő hosszan maga is vezetett informatikai fejlesztéseket, így sok releváns tapasztalattal vált első számú vezetővé, de a konfliktusok ebben a pozícióban sem kímélik. Sokféle fejlesztést koordinál mind a mai napig, rövid, néhány hónapos projekttől a többezer embernapot felölelő sokéves egyedi fejlesztésekig. Beszámolója szerint:

Kisebb konfliktusok nap mint nap előfordulnak a fejlesztések során, de a projektet megbénító komoly konfliktus szinte kizárt odafigyelő és folyamatos projektvezetés mellett. Ennek kulcsa az emberi tényező. Évek során kicsiszolt és alkalmazott, kifinomult  módszertanunk azonnal jelzi, ha “elbeszélés” van a kivitelező és a megrendelő között.

Előadásából kiderült, hogy nemcsak a szakmai megfelelőségen, hanem a jó emberi kapcsolatokon is rengeteg múlik az informatikai fejlesztések kivitelezése során.

Konlfiktus feloldása nélkül szükségszerű a krízis?

Az este második részében, a gyakorlat után általánosabb megvilágításba helyeztük a témát.  A szünet után Princz Katalin konfliktuselméleti szempontból elemezte az IT projekteket. A kivitelezői oldal és a megrendelői oldal képviselőivel készített mélyinterjúk tapasztalatait összegezve rámutatott: nem elég, hogy az információ nem a megfelelő  mennyiségben és nem a kellő időben áll rendelkezésre, számos kapcsolati, strukturális és érdekkonfliktus is nehezíti még a projektek haladását. A projekt team képzésével a konfliktusok jelentős hányada kezelhető. Az előadás végén olyan esetpéldával is megismerkedtünk. Ezekben a kilátástalannak és visszafordíthatatlannak tűnő helyzetekben az alternatív vitarendezési szemlélet segítségével sikerült a szereplők ellehetetlenülő kapcsolatát együttműködéssé alakítani.

Az est befejező előadásában Vas Dóra kríziskommunikációs tanácsadó elemzett egy közismert példát azzal kapcsolatban, hogy miként válik a konfliktusból krízis, majd abból egyre dagadó botrány, ha helytelen kommunikációs megoldásokkal élünk.  A BKK elhíresült e-jegy botrányának eseményeit lépésről lépésre követve  átbeszéltük, milyen kommunikációs eszközök álltak – vagy álltak volna – rendelkezésre, mi maradt meg az egyes kommunikációs kísérletek nyomán  köztudatban, és milyen eszközök alkalmazásával lehetett volna enyhíteni a botrány súlyosságát az egyes fázisokban.

Köszönjük mindenkinek a részvételt, áprilisban találkozunk ismét!

Kapcsolódó bejegyzések:

A krízisek korát éljük?

2019. március 13