A public relations fogalma nagyon fontos átalakuláson ment keresztül az elmúlt időben. Szakmabeliként és érdeklődőként is érdekes nyomon követni a public relations jelentésénekváltozását.

A public relations a hírnév menedzselése

A pr fogalmát sokáig az IPRA Mexikói Nyilatkozata szerint értelmezték. Az International Public Relations Association (IPRA) 1955 óta fogja össze és képviseli a public relations szakembereket, ügynökségeket szerte a világon. A nemzetközi PR-szövetség értelmezését Szeles Péter Public Relations a gyakorlatban című alapművében foglalja össze.

Eszerint a pr gyűjtőfogalom, a hírnév menedzselését jelenti. Olyan interdiszcipinális tudományterület, melynek alapvető célja a befolyásolás. A szakember szerint a  hírnévmenedzsment része a válságkommunikáció, a rendezvényszervezés mellett számos kommunikációs részterület. A magyar oktatásban Szeles Péter nyomán minden kommunikáció szakos diák megtanulja, hogy a pr a hírnévről szól, ami annak az eredménye, hogy mit teszel, mit mondasz és mit mondanak rólad mások.

Megújult a public relations fogalma

2019 őszén jött a hír, hogy a nemzetközi PR-szövetség elnöksége hosszas egyeztetések nyomán Jerevánban megtartott találkozóján a pr új definícióját fogadta el. https://www.ipra.org

Eszerint az új meghatározás a következő: „A public relations egy döntéshozatalon alapuló vezetői gyakorlat, amelynek célja a szervezetek és közönségük közti kapcsolatépítés és az érdeklődés felkeltése, megbízható és etikus kommunikációs eszközökkel közvetített információk által.” (A fordítás forrása az MPRSZ 2019. október 22-én kiadott közleménye.)

ipra-public-relations

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ez az új definíció kinyitja a public relations jelentőségét, és stratégiai szintre emeli a pr-t.