A sajtóközlemény kiadása sok kommunikációs szakembernek mindennapi rutinfeladat, sok kollégának pedig ritka feladat a készítése. A sajtóközlemény az egyik legismertebb és leggyakrabban használt public relations-műfaj, mely immár 10 éves múltra tekint vissza.  Használják a politikai és kormányzati kommunikációban is, de népszerű az üzleti kommunikációban is.

A vállalati kommunikációs szakemberek leginkább egy-egy cég által kiadott sajtóközleményekkel találkoznak, melyek nagyon változatos témákat ölelnek fel. Bejelenthet fontos fejlesztéseket, például új vezetőket, új üzletágakat, gyárbővítéseket, de sokat segíthet a vállalat álláspontjának kifejtésében egy -egy kríziskommunikációs szituációban is. (Rengeteg közlemény, iparági bontásban ezen a linken. )

Hangsúly a sajtóközlemény kiadásánál: hírérték

Mindig arra kell törekedjünk, hogy egy-egy közleménynek megfelelő hírértéke legyen, érdekes, fontos, új információkat tudasson az újságírókkal. Gyakran azonban csekélyebb hírértékű, inkább sales célokat, konkrét termékismertetést szolgáló sajtóanyagokat is sajtóközleményként adnak ki a cégek, melyben még a konkrté termékajánlott fogyasztói ára is szerepel (ennek egyik példája a Piócától a fájdalommentes epilálásig című közlemény).

Ahhoz, hogy eldöntsük, vajon a legmegfelelőbb forma -e a sajtóközlemény kiadása az adott kommunikációs célhoz, érdemes megismerkednünk az első sajtóközlemény megszületésének körülményeivel. A public relations és az első sajtóközlemény kitalálója Ivy Ledbetter Lee, amerikai újságíró volt. Lee a New York American, a The New York Times, és a The New York World című lapoknál szerzett újságírói tapasztalatot, így jól tudta, mire van szüksége az újságírónak a munkájához. Ügynökségét, az USA 3. public relations cégét, a Parker and Lee-t  1905-ben alapította.

Az első sajtóközlemény kiadása

Az első, a mai értelemben vett sajtóközleményt 1906-ban készítették el egy  utasszállító vonat 53 halálos áldozattal járó baleseténél.  A vonatszerencsétlenség körüli találgatások megelőzése érdekében adta ki Lee közvetlenül az újságíróknak megküldve a balesettel kapcsolatos, részletes információkat. A sajtóközleményt a The New York Times szóról- szóra leközölte. A baleset sikeres kommunikációjában  kulcsszerepe volt a sajtóközlemény kiadásának.

Az első sajtóközlemény célja tehát a pontos, hiteles információk átadása volt. Lee ráadásul a sajtóközlemény kiadása segítségével egyszerre és ugyanazt az információt tudta eljuttatni a szerkesztőségeknek.

A sajtóközleményeknek tehát az a célja, hogy a legfontosabb hírekkel  kapcsolatos információkat  eljuttassa az újságírókhoz.  Így például egy vállalat  pénzügyi működésével, új termékeivel,  meglévő  szolgáltatásaival kapcsolatos  hírekről is érdemes kiadni sajtóközleményt.