Az értékesítési kampányokban is kiválóan használhatjuk a tartalommarketinget. A sajtómegjelenésekkel képesek vagyunk megszólítani potenciális vásárlóinkat, ráadásul a versenytársak között is könnyebben megkülönböztethetővé válunk. Cikkünkből kiderül, az ún. kapunyitó sajtómegjelenések hogyan támogathatják az értékesítést a B2B ügyfelek megszerzésében.
A pr hatásmechanizmusa teljesen más, mint a marketing tevékenységé, ezért fontos különválasztani a két eszközrendszert. Azok a cégek bizony csalódnak a médiamegjelenések erejében, amelyek konkrét értékesítési célokat tűznek ki a public relations tevékenységhez kötődően. Például egy cikksorozat kapcsán elvárásként jelenhet meg, hogy 15% plusz megrendelést várunk a megjelenéstől. Vagy egy hosszú hónapok óta tervezett sales-kampány előtt néhány nappal merül fel, hogy a kutya sem tud rólunk semmit, és addigra, mire indul az értékesítési hírlevélkampány, jó lenne, ha írna rólunk ez és az a lap. Ezek az elvárások nem reálisak. A public relations hosszabb távon fejti ki erejét. Nézzük, hogyan!
Elérhető cél, hogy a megjelenésekkel emeljük cégünk elfogadottságát a ponteciális ügyfeleink körében. Minél többször találkozik célcsoportunk pozitív szövegkörnyezetben a cég vagy az ügyvezető igazgató nevével, annál könnyebb elérni a kívánt hozzáállást. Ezt felhasználhatjuk például egy direkt megkeresésnél, vagy egy személyes bemutatkozó látogatás eléréséhez. Ha már ismerős a megkeresett potenciális üzleti partner számára a cégnév, könnyebben áldoz az idejéből ajánlatunk meghallgatására. Így a célcsoportunkhoz időben elérő sajtómegjelenéseink kapunyitóvá válnak.
A szájreklám ereje
Ez olyan piacokon is kiválóan működik, ahol rengeteg, egymáshoz hasonló termék/szolgáltatás közül választhat a cégvezető. A nemzetközi felmérések kicsit eltérő arányban, de a WOM (szájreklám) szerepét tartják a vásárlói döntések legfontosabb tényezőjének. A jól felkészült értékesítő, a weboldal mellett a publikációk, megjelenések hatása erős befolyásoló tényező. A Forrester Research 2013-as felmérése szerint az amerikai cégvezetők TOP4 döntési faktor sorrendje: WOM (84%), értékesítő (60%), weboldal(59%) publikációk (58%). A magyar piacon is hasonlóak a tapasztalatok a publikációk, sajtómegjelenések pozitív hatását illetően. Több ügyfelünk számolt be arról, hogy hideghívás kampányát hatékonyan megtámogatták a jól kiválasztott sajtómegjelenések. Jobb ajánlat fogadási arányt, illetve több személyes bemutatkozási lehetőséget teremtettek a nem reklámüzeneteket tartalmazó sajtómegjelenések.
Sajtócikkek szabályai
A sajtómegjelenésekre épülő sikeres pr- kampányhoz néhány alapvető szabályt kell betartani: alapos előkészítéssel és tájékozódással vágjunk csak bele a megvalósításba. Egy cikk nem cikk, így vagy egy kulcsfontosságú orgánumban jelentessünk meg cikksorozatot, vagy válogassunk össze több, a célcsoportunkat elérő felületet. A célcsoport tájékozódási szokásait maximálisan figyelembe kell venni a médiumok, üzenetek összeállításakor. Fontos, hogy minden orgánum egyedi stílusához, az olvasóközönség elvárásaihoz igazítsuk mondandónkat. Mindenképpen beszédes, profi fotóval illusztráljuk a cikkeket.
Ha jó időzítéssel jelennek meg a cikkek, éppen akkor fog eszébe jutni vagy ismerősnek csengeni a döntéshozónak cégünk neve, amikor az értékesítőnk, vagy a call center megkeresi. Így a kapu nyitva, tessék besétálni!
Fontos további érték, hogy ezek a megjelenések később, egy esetleges kommunikációs krízishelyzetben is támpontként szolgálnak, ráadásul pozitív, vagy semleges tartalommal. Ugyanis, ha cégünket összefüggésbe hozzák egy negatív hírrel, a hirtelen jött érdeklődést valós, általunk is jóváhagyott, értékes tartalommal tudjuk kiszolgálni.