Reputációs blog

Mindenkiben ott van a troll-faktor

Mi is a troll-faktor? Erről szólt Vas Dóra előadása az idei, 2018-as Media Hungary konferencián, ahol a résztvevők nagyon sok mindent megtudhattak a trollokról, akik a napi hírfolyamból sem hiányozhatnak. Friss hír, hogy a Pestisrácok.hu felfedte egy rendszeres kommentelőjük kilétét, aki munkásőrnek nevezte a lapigazgató Stefka Istvánt. Az NRC most publikált kutatásából pedig az derült ki, hogy a magyar Facebook-felhasználókat a leginkább a hamis profilok, a hírfolyamukban megjelenő álhírek és trollok zavarják.

A troll- jelenség mára áthatja a magánéletet és az üzleti életet is. A Pew Research 2017-es kutatása szerint a szabad internet ökoszisztémáját fenyegető veszélyről van szó. Qualman kiemeli, hogy az azonnaliság sokszor visszaüt: háromból egy bejegyzést, kommentet megbánunk, pont azért, mert az másokról, negatív kontextusban alkotjuk.

Bár a pszichológusok beazonosítottak olyan személyiségjegyeket, mely közös a tollkodókban, Mindannyian trollá válhatunk Jaron Lanier, az egyik legnagyobb hatású digitális evangélista, a You are not a gadget című könyv szerzője szerint.

A vélemény a legolcsóbb árucikk

A trollkodáshoz szükséges kommunikációs esély és lehetőség szinte mindenki számára adott. Csak a magyar Facebook-felhasználók között cca. 800.000 hamis profil található, ezzel bőven lehet “gazdálkodni”. Ne felejtsük el azt sem, hogy az emberek egy része teljességgel immunis a következményekre, nem érdekli, ha másokat megbánt, vagy megaláz. Bár az internet szabadságát éppen legjobban a trolloktól óvó szakértők szerint az egyedüli megoldás a trollok ellen a névtelen kommentelés, az anonimitás megszüntetése lenne—de rengeteg, magát névvel, arccal felvállaló személy is van, aki nem szégyelli, hogy másokat szekál, üldöz a kommentjeivel.

A fotelsavazókról

Sokan heccből, a valós hátteret nem ismerve támadnak neki olyan cégeknek, szervezeteknek, akikkel közvetlenül semmilyen kapcsolatuk nem volt– a XXI. század huligánjai az internetes trollok.  Nem kevesen vannak, akik adtak már egy csillagos értékelést Tripadvisoron, Facebookon, valós tapasztalat nélkül értékeltek szolgáltatót vagy terméket: a kutatások szerint minden ötödik értékelés így születik.

Az általam fotelsavazóknak nevezett negatív kommenteket, értékeléseket író felhasználók jelenléte mára általános az interneten: csoportokban, hivatalos rajongói oldalakon szinte kötelező. Olyannyira, hogy az oldalak kezelői között is találunk olyan véleményeket, miszerint a jól odamondogató, akár bicskanyitogató stílusban kommentek nélkül nincs sikeres poszt!

Fotó: Erhardt László

(Vas Dóra Media Hungary konferencián elhangzott előadásának részlete)

Kapcsolódó bejegyzések:

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com